Każde podejście do tworzenia oprogramowania ma swój własny cykl życia. W przeciwieństwie do tradycyjnej metodologii kaskadowej, cykl życia wszystkich metod Agile (w tym Scrum) jest raczej iteracyjny niż kolejny.
Cykl życia Scrum to szereg kolejnych kroków i etapów iteracyjnych, które należy wykonać podczas realizacji każdego projektu Scrum. Podejście iteracyjne jest główną zasadą cyklu życia Scrum. Praca nad projektem Scrum jest podzielona na segmenty zwane sprintami. Projekt rozwija się od jednego sprintu do drugiego, dopóki produkt końcowy nie będzie gotowy. Każdy sprint jest podzielony na kilka kolejnych etapów, które musi przejść od początku do końca.
CYKL ŻYCIA METODY SCRUM W SZCZEGÓŁACH
Pierwszym krokiem każdego projektu Scrum jest zebranie niezbędnych informacji na temat przyszłego produktu. Jest to odpowiedzialność product ownera. Jest osobą, która kontaktuje się z klientem, aby zrozumieć jego wizję przyszłego oprogramowania. Gromadzenie historii użytkowników (user stories) jest również jednym z jego obowiązków. Po zebraniu wszystkich historii użytkowników i uwzględnieniu wszystkich życzeń klientów są one traktowane priorytetowo na liście zwanej zaległością produktu (product backlog). Jest to główny dokument każdego projektu Scrum.
Po nadaniu priorytetu elementom zaległości produktu są one przekształcane w zadania i dzielone na kilka sprintów. Zespół robi to podczas spotkań planowania sprintu. Głównym celem każdego spotkania jest utworzenie zaległości sprintu. Jest to dokument zawierający wszystkie zadania dla określonego sprintu. Po zakończeniu sprintu praca zespołu zostanie oszacowana zgodnie z wymogami zaległości sprintu.
Kolejnym krokiem w cyklu życia Scrum jest proces wykonywania sprintu. Obejmuje konsekwentne wykonywanie wszystkich zadań sprintu i codzienną ocenę przebiegu pracy. Postępy w zakresie zaległości w sprincie są oceniane podczas codziennych Scrumów – spotkań zespołu, podczas których omawiane są wszystkie pozytywne i negatywne problemy pracy nad zadaniami.
Po zakończeniu sprintu wszyscy członkowie zespołu biorą udział w przeglądzie sprintu (print review) i retrospekcjach sprintu. Te spotkania pomagają dowiedzieć się, co poszło nie tak podczas sprintu.
Ostatnim krokiem każdego sprintu jest etap oszacowania produktu. Produkt jest oceniany zgodnie z definicją zespołu „Gotowe” i przekazywany klientowi w celu uzyskania jego opinii. Następnie rozpoczyna się nowy sprint i cykl się powtarza.